torsdag 17 maj 2007

Operation lungborttagning

Igår stack jag till pappas jobb vid lunch för att följa med honom under en arbetsdag. Hade inget annat för mig, så varför inte? Han jobbar på Thoraxkirurgen på sjukhuset.

Jag kom dit vid 11-tiden och fick reda på att operationen pappa skulle vara med på hade försenats, så vi stack ner till Ekkällans restaurang och käkade lunch. När vi kom tillbaka satt vi i fikarummet och väntade på att ett operationsrum skulle bli ledigt och iordninggjort, så strax innan 14 drog operationen igång. Det var lungcancer som var tvunget att åtgärdas.

Jag fick stå på en pall vid huvudet på patienten och kolla på när de öppnade upp sidan på patienten. Lager efter lager skar de upp tills de kom till revbenen som de bände isär och höll kvar med ett instrument. På så sätt kunde de enkelt se ner till hjärtsäcken och lungan.

Det var andra gången jag såg ett hjärta slå framför mina ögon. Första gången måste nog varit för 8-9 år sedan.

Den lungan de opererade på var tom på luft sedan förberedelserna så den var enkel att arbeta med. Lite artärer och vener till och från lungan snörades ihop så blodflödet i lungan stoppades, och efter nån dryg timma hade de smidigt skurit bort nedre lungloben och ett par körtlar för att förhindra eventuell spridning av cancern.

Sedan bestod arbetet av att se till att det linte fanns några hål där luften kunde sippra ut, så de tog en liten bunke vatten och hällde i hålet, och då allt var bra sög de bort det. Efter det var det bara att sy ihop lager efter lager, och slutligen syntes bara ett tunnt streck där de hade skurit upp huden.

Verkligen häftigt att se de inre organen på riktigt igen, och operationen verkar ha gått mycket smidigt. Allt som allt ca 1,5h. Och det var riktigt schysst att ha riktiga "scrubs" på sig också =)

Inga kommentarer: